Guus

Omdat ik het fijn had gevonden wanneer Margot op een van onze verjaardagen zou hebben gekalfd, ze was immers de 4e uitgerekend, was het wachten extra lang.Vanochtend (de koe was al aardig aan het stampvoeten) hadden we besloten haar toch de ruimte te geven om te kalveren en haar niet aan de ketting te laten staan dus was ik in de stal toen Margot vruchtwater verloor,snel het hok van de drie kalveren verkleind en haar losgemaakt.Anderhalf uur later viel Guus op de wereld en een half uur later stond Margot weer aan de ketting, Guus in het stro en hadden de kalfjes weer een beetje de ruimte.Zo vlot kan het gaan.

Een beetje een vervelende maand die maand maart, het gras nog niet lang genoeg, soms warm en zonnig maar soms ook koud en guur dus blijft het druk in de stal.Daarbij komt nog dat ook Dani nog binnen staat met haar kalf, zij kan naar buiten als hij verkocht is en dan kan Desiree naar binnen om te kalveren en aan het koeienleven te wennen, een schuifspelletje.Voor drie kalveren binnen hebben we een oplossing verzonnen zodat zij ook binnenkort naar buiten kunnen het probleem met hen is dat ze nog wel een beschutting nodig hebben.Best ingewikkeld met zoveel verschillende leeftijden van vee en zo weinig wei.Volgend jaar zal het beter zijn, dan hebben we twee kuddes, de koeien en de pinken die nog moeten kalveren.Nu hebben we5 groepen, ( Dani met kalf apart geteld )gelukkig mogen Elvis en Evita bij Lucette logeren.En we hebben de koeien deze winter regelmatig naar buiten kunnen doen.

We hebben ook weer twee eenden erbij, was niet de bedoeling maar we hebben een eend die al een maand of 5 op eieren zit die niet bevrucht zijn.Bianca had meestal wel bevruchte eieren (van haar eend) want zij had een mannetje maar toen ik haar vroeg om bevruchte eieren (van haar eend) bleek dat hun woerd het loodje had gelegd en ze zocht een nieuw mannetje.Wij hebben een redelijk netwerk hier dus ik toog naar een buurvrouw in het dorp ,die in het bezit is van het goede ras eend ,en vroeg of ik een woerd kon kopen...ik kréég er drie! Esther is nu met een diepgevroren konijn van Biance naar de buurvrouw om haar te bedanken ...Bij Bianca heb ik twee mannetjes geruild voor 1 vrouwtje et voilà twee eenden rijker!

Volgende keer dat toch echt een verhaal overhet GoedeTijden Slechte Tijden-circus op de markt