daar zijn we weer

inderdaad al weer een tijdje geleden Piet, dus maar weer eens een teken van leven vanuit zuidfrankrijk.

Na een paar mooie weken in oktober, waarbij het warmer was dan normaal, is het nu dan toch echt herfst. Er is alweer een paar honderd millimeter regen gevallen dus we hebben weer blubber in overvloed. Valt eigenlijk best een beetje tegen, gelijk weer een flashback naar afgelopen winter, waar we 8 maanden in de blubber en regen zaten en dat was eigenlijk best niet leuk. Maar vandaag is het weer zonnig; de eerste nachtvorst achter de rug. Gelukkig hebben we de pompoenen uit de moestuin gehaald; de waterleidingen in de logeerkamer leeg geblazen. Nu nog de leidingen buiten inpakken en dan zijn we weer winterklaar.

En met de winter is joke ook weer aan het koolsnijden geslagen. Wat inhoudt dat we zelf ook regelmatig kool eten. Lekker!

En we zijn erg benieuwd of toutinette, het varken, nu wel of niet zwanger is. We hebben Hercule, het mannetje, pas vijf weken na geboorte van de biggetjes pas weggehaald. En dat is waarschijnlijk toch iets te laat geweest. En na de "borstvoeding" van de vorige biggetjes was ze best een stuk afgevallen. Maar ze is inmiddels wel weer een stuk dikker geworden dus moet dat geen probleem zijn. Alleen de kou en de blubber is niet ideaal voor biggetjes. Dus gaan we toutinette waarschijnlijk in de stal zetten. Maar daar is het inmiddels best druk ivm de koeien en die staan ook nog niet allemaal binnen. Verder hebben we er weer een kalfje bij. Elvis heeft vorige week gekalft, een stiertje en hij heet; in the getto. Makkelijke naam he. Maar we kenden geen ander nummer van Elvis met een i. We hebben wel moeten helpen, het was best een flink kalf. Maar ze maken het allebei goed.

Verder hadden we nog steeds niet genoeg hout voor de winter bij huis liggen. Dat lag allemaal nog aan de bosrand, maar daar konden we niet bij ivm de zonnebloemen die nog niet geoogst waren en waar we niet doorheen konden crossen met de trekker en kar. Dus toen de zonnebloemen dan eindelijk droog genoeg waren om te oogsten konden we het hout gaan halen. Alleen wel weer erg jammer dat we maar een ochtend de tijd hadden omdat de grond gelijk weer geploegd en ingezaaid ging worden. En we ook net die ochtend kaas moesten maken. En het ook heel jammer was dat Henk de volgende dag zou komen. Maar goed, we hebben het wel voor mekaar gekregen. Al waren we wel kapot 's avonds. En nu ligt het keurig opgestapeld en gespleten in het houthok en onder zeil en brand het kacheltje heerlijk. Weer goed werk verricht Henk!! En natuurlijk ook Hans nog bedankt voor het splijten van het hout.

En we hebben nieuwe ramen. Ze zitten er nog niet in, maar we hebben ze inmiddels in de olie gezet en nu kan het glas erin. We zijn erg benieuwd hoeveel het gaat schelen qua temperatuur. De huidige ramen tochten flink en kunnen niet goed dicht. Dus we zullen zien hoe het is met de nieuwe ramen. Maar dat horen jullie als ze erin zitten.