vakantie?

Of we weer op vakantie mogen...het is weer druk op de boerderij. Zeug Toutinette is ondertussen van beer Hercule gescheiden...of Hercule van Toutinette...,want Toutinette liep tot twee keer toe terug naar haar oude plek, maar goed de biggen bleven ook stug in hun eigen hut slapen en daar wilde ze bij zijn. Hercule blijft in ieder geval netjes achter het draad staan.Of we te laat zijn geweest met het scheiden van de twee zullen we over twee maanden zien als er geen nieuwe biggen zijn dan is het goed gegaan.Toutinette hoeft geen twee keer per jaar een nest te hebben, arm dier, we zijn tenslotte geen fokkerij. Al verkopen ze wel makkelijk deze zijn allemaal al gereserveerd...twee zelfs dubbel...er is een engelsman met een boerderij in Engeland die 2 vrouwtjes wilde hebben , we hebben het even geprobeerd maar onze zwarte zwarte biggen zijn niet wit te wassen voor de douane zonder dat wij in het systeem komen. 1 x een bloedtest doen en je bent verplicht ieder jaar je varkens te laten prikken, dat kost geld en stress voor de varkens.Nee hoor, laat ze maar lekker zwart in hun bos lopen.

Gisteren hebben we haar biggen weggehaald en die lopen nu met z'n negenen in de voormalige moestuin want morgen worden ze gecastreerd/gesteriliseerd. Odyle komt weer....ze was wat moeilijk te bereiken maar vandaag hebben we haar toch live mogen spreken , ze is nogal ambulant voor een 83-jarige en heeft waarschijnlijk geen geraniums om achter te zitten. ' We moesten haar mobiele nummer maar opschrijven' zei ze .

Augustus is ook altijd een drukke kaasverkoopmaand, op de markt zijn we regelmatig 'los' en vakantiegangers weten ons ook aan huis te vinden en nemen dan meteen maar de hele familie mee voor een ' tour de ferme ' Geeft niks maar het geleverde hooi moet nog naar binnen, het biggenhok getimmerd, bier moet gedronken met de buren, wijn geklonken met de visite, de koeien moeten water o en er moet nog gemolken en kaas gemaakt worden. Volle dagen en dat bij een temperatuur van 35°C.De tijd vliegt voorbij...en er gebeurt veel.Zo is Gérard weer geweest om zijn 'vakantie' door te brengen in het huis van zijn schoonzus ( bij onze buren dus ) en voor hem is vakantie vooral klussen...hoera voor Gérard...wij zijn weer een kast, een schouw en een katten-voerplateautje rijker. De katten moeten we hoog eten geven anders wordt hond Judo zo dik .

Het nieuwe 'personeel' doet het goed, Jolanda heeft met haar 10 weken al haar eerste muisal achter de kiezen !