vliegen

Inderdaad Wilma op de post-natale foto van Margot met Ivana staan vliegen....het was een prachtige dag en de dag ervoor was het nèt lente...Helaas was het van korte duur, net als in de rest van west-Europa is het ook hier té koud en hier ook vooral te nat.Ik schat dat maar zo'n 30% van het zaaigoed ( maïs vooral ) in de grond zit, gezaaid in de droge week ergens half april.De akkers liggen er leeg bij, sommigen zijn zelfs nog niet geploegd. De trekker kunnen het land niet op het is kleddernat. Op sommige graslanden zie je dat er gehaast gemaaid is om in te kuilen de rest wappert nog heerlijk in de behoorlijk straffe wind die niet meer weg te denken is, regelmatig gebukt onder de forse regenbuien.Het is afzien nu, voor alles en iedereen.Moestuinen zijn nog leeg op een enkele aardappelplant en zielig geel tomatenplantje na.Op de markt staan normaal al sinds begin mei de groentekramen weer vol met diverse groenten. nu is het wat eentonig, sla vooral sla opgekweekt in een tunnelkas.Allerlei doemscenario's trekken alweer voorbij in de dagelijkse gesprekken...een tekort straks, groente, hooi etc. Het hooi dat straks van het land gaat komen zal taai en weinig voedzaam zijn.Krijgen we een droge zomer? Zorgen alom... wij zijn klein en hebben maar relatief weinig monden te voedden dus hopelijk komen wij er weer doorheen. Probleem wordt dalijk misschien om iemand te vinden die bollen hooi wil draaien want het ziet er naar uit dat zodra het even droog is geweest álles en iedereen uit de schuur wordt getrokken om alles tegelijk te doen, tsja dan kan je er tussen vallen als je klein en oninteressant bent... we zien wel.Nu kunnen de koeien in ieder geval nog grazen want gras is er volop.
Fijn voor Margot want die heeft na de vorige twee kalveren behoorlijke problemen gehad. Beide keren melkziekte en één keer een 'occlusion' een obstuctie van, of soort knoop in de darmen, die laatste keer was ze al opgegeven door de dierenarts.Nu wordt ze strak in de gaten gehouden , poepen doet ze goed tot nu toe, melkziekte kan opeens toeslaan.
Heeel fijn is dat de wintervoorraad hout gezaagd en gekloofd klaar ligt ! Wat een rijkdom! Henk en Kees bedankt, foto volgt zsm!